Monday, June 22, 2009

22 Jun 2009

Sekian lama tidak meng'update' blog, hati memaksa diri utk update, tetapi tangan ini terasa amat sukar utk menukilkan sesuatu di blog ini..

Hari ini, 22 Jun 2009, genap 12 hari pemergian seorang sahabat, Muhammad 'Ammar Zulkifli. Benarlah kata sahabat2, pemergian 'Ammar memberi 'ibrah yang besar buat kita semua, insan2 yang mengenali Arwah mahupun tidak. Allah telah memberi peringatan buat kita supaya kita kembali merenung hakikat penciptaan kita di dunia ini. Supaya kita kembali kepadaNya dalam erti kata yang sebenar, supaya kita benar2 menjalankan tanggungjawab kita sebagai khalifah di muka bumi ini..

Arwah 'Ammar telah pergi dengan husnul khatimah..dia mendapat pengakhiran yang sangat baik. Bagaimana pula dengan kita. adakah pengakhiran kita nanti dalam husnul khatimah? cukupkah 'amal2 yang kita lakukan selama ini? Apa yang telah kita sumbangkan Islam dan umatnya? Bagaimana pula dengan hubungan kita dengan Allah, sesama manusia dan alam?

Benarlah, seorang hukamak berkata "Jika kamu inginkan pengajaran, cukuplah kematian itu sebagai pengajaran".

Rasulullah SAW pernah bersabda "Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yg dirosakkan oleh air." Seorang sahabat telah bertanya "Apakah caranya untuk menjadikan hati itu bersinar kembali?" Jawab Rasulullah "Banyakkan mengingati maut dan membaca Al-Quran." (riwayat Baihaqi dari Ibnu Umar).

Kita yang masih diberi nikmat oleh Allah untuk bernafas di muka bumi ini, seharusnya berusaha dengan lebih kuat untuk meningkatkan kerja2 kita untuk Islam, menambahkan 'amal2 soleh dan meningkatkan hubungan kita dengan Allah..Semoga Allah meredhai usaha2 kita.

6hb Julai, bermulalah sessi pembelajaran bagi sesi Julai09/Nov09.. Cuti hanya berbaki kurang 2 minggu..Wahai diri, manfaatkanlah sisa2 cuti yang masih berbaki ini dengan sebaiknya..

* buat warga Gen11, 26-28 Jun ini, Hari Kecemerlangan dan Hari Koperasi akan diadakan di Matri. So, kepada sesiapa yang berkelapangan, marilah sama2 menghadirkan diri..Dapatlah kita adakan reunion kecil2an.. =) Sape2 yang boleh datang, bolehlah informkan kepada diriku.btw, saya da guna nombor baru, do contact me, then i'll give my new number..tq!

4 comments:

  1. sangat2 nk pegi.. huhu

    tp xleh T_T

    kirim salam sayang buat sume~

    rindu ntunna!!!

    ReplyDelete
  2. nak g jugak!!!
    huhu....
    namun apakan dayaku??huhu...
    upm memanggil..

    ReplyDelete
  3. rse nye yg plg jrg tnjuk muka..kte la kn..hehe
    sorry sgt..insyaAllah x de aral smpaila kte ke Matri..

    by the way..sahibah kte nk walimah..
    dlm 6th July kalo x silap..Hafsah Abaidillah

    sape2 yg dok UPM, UiTM, UKM,UIA..jom kte plan g sme2 nk??hehe...kte plan je..kalo korg on gtau ek..

    ReplyDelete
  4. eh..haritu hafsah gtau..
    11 july..

    ReplyDelete