Friday, June 12, 2009

PeringatanNYA buat kita..

Subuh 11 Jun 2009, lenaku terganggu kerana bunyi message yang bertalu2 memasuki inbox hp ku. Dalam keadaan mamai, tersentak daku membaca msg2 yang tiba. Semuanya mengkhabarkan pemergian seorang mujahid muda, Muhammad 'Ammar b Zulkifli..Daku bangkit dan termenung. Di dalam mindaku, berlegar2 persoalan..'betulke ni Ammar dah tak ada?' Hati bagai ingin menidakkan tetapi minda mengesahkannya. Mana mungkin message yang banyak2 ini mengkhabarkan sesuatu yang palsu..

Kehilangan Ummi Halimaton masih lagi terasa, belum sampai sebulan, Allah mengambil pulang semula seorang sahabat ke pangkuanNya..

Benarlah ini pengajaran dan peringatan buat kita semua. Kematian itu tidak tertangguh walau hanya satu saat. Kematian tidak menunggu kita. Bersiap sedialah diri ini setiap waktu untuk menghadapi kematian..



[Muhammad 'Ammar b Zulkifli]---saya bukanlah seorang yang rapat dengannya. Saya mengenalinya sebagai seorang sahabat se'batch' yang sangat baik, pemimpin yang sangat mengambil berat akan shbt2 dan anak2 buahnya. terimbau di fikiran, ketika kelas Addmaths dan Fizik Tingkatan 5 dahulu..Ammar selalu menjadi pembaca doa buat kami semua.Hampir setiap hari dia berdoa utk kami semua, pelajar2 5 sains Umar dan 5 sains Fatimah...Ketika program akhir Gen11, saya dan beberapa orang sahibah, bekerjasama dengan 'Ammar dan beberapa sahabatnya untuk memastikan program berjalan dengan lancar..Terasa senang bekerja dengan 'Ammar kerana dia sentiasa mendengar pendapat dan cadangan dari kami tak kira shbt mahupun shbh. Benarlah coretan shbt2 rapat 'Ammar bahawa beliau seorang yang sangat baik dengan sahabat dan seorang pemimpin yang sangat prihatin.


Sesungguhnya, pemergian Ammar sangat terkesan dihati ini..Semoga ruhnya dicucuri rahmat Allah dan semoga dia beroleh ketenangan abadi disana..

Tarikh 11 Jun 2009 akan kekal di ingatanku..kerana pada Hari Kelahiranku yang ke-21 ini, Allah telah memberikanku satu pengajaran yang maha besar buat diri ini. Satu peristiwa supaya diri ini sentiasa mengingati kematian..Benarlah, bertambahnya umur kita setahun, bermakna setahun kita mendekati mati..

Selamatlah kembali kepada Sang Pencipta, Dr Muhammad Ammar b Zulkifli..Semoga rahmat Allah sentiasa bersama 'Ammar di sana..Al-fatihah..

“Jiwa mereka yang hangat cintanya mencari akhirat. Laksana anak-anak akhirat… melihat dunia dari jendela akhirat.“qoute kata-kata allahyarham Ammar Zul. Moga rohmu tenang di sana.

* Jenazah 'Ammar dijangka tiba di Malaysia pada 13 June 2009 (Sabtu) jam 10 malam dan akan dikebumikan selepas subuh 14 Jun 2009 di Bertam, Kepala Batas. Kepada sahabat2 yang berkelapangan, diharap dapat menziarahi arwah di rumahnya..

1 comment:

  1. gudbye is hurt m0re than anything, especially when i know u won't say hello again.. what can i say ama.. we have so many memories..so many things to lo0k back on.. i learned so much fr0m u, gained so much.. i loved the way u made me laugh, i hated when u made me cry.. but i hated most was when i must to say so l0ng n gudbye..did u know ama.. gudbye make me think u make me realize what i have, what i've l0st n what i've taken f0r granted.. please come into ma dream ama.. I need to see n talk with u.. eventhough just f0r a 0ne time.. u know that im n0t easy to cry but ur goodbye bring tears in ma eyes ama..’thnks’ a l0t.. I miss u ama.. wait f0r me yah.. I’ll follow u n we’ll meet in jannah paradise insyaALLAH.. I miss u so much ama..
    we just said bout clbrte our besday tgthr rite.. do u frget it ?? i'll still clbrate our besday at ur grave..i promise u ama.. -ihsan

    ReplyDelete