Friday, July 17, 2009

Bila diri terasa lemah..

Kehidupan seorang insan, seringkali dihujani dengan masalah dan ujian yang menduga keimanan dan kesabaran kita. Namun, siapakah kita untuk mempertikaikan ujian2 yang mendatang itu? Kadangkala, kita mengeluh dek ujian yang melanda sehinggakan keluhan kita itu seolah-olah mempertikaikan mengapa Allah memberi ujian itu untuk diri kita.. Layakkah kita sebagai hamba, ingin mempersoal kuasa Allah swt??


Buat renungan bersama, ingin sekali daku kongsikan bingkisan ini. Juga sebagai peringatan buat diri ini yang seringkali 'down' dalam menghadapi masalah yang mendatang..


KITA TANYA, ALLAH JAWAB

Kita bertanya:
KENAPA AKU DIUJI?
Allah menjawab: " Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan "Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta,".
Surah Al-Ankabut :2-3

Kita bertanya:
KENAPA AKU TIDAK DAPAT APA YANG AKU INGINKAN?
Allah menjawab: "Boleh jadi kamu amat membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui,".
Surah Al-Baqarah :216

Kita bertanya:
KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
Allah menjawab: "Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya,".
Surah Al-Baqarah :286

Kita bertanya:
KENAPA MUDAH RASA SEDIH DAN KECEWA?
Allah menjawab: "Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang2 yang Beriman,:.
Surah Ali-Imran :139

Kita bertanya:
KENAPA MESTI BERSABAR?
Allah menjawab: "Wahai orang-orang beriman! Bersabarlah kamu menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan, dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, (di medan perjuangan), dan bersedialah dengan kekuatan pertahanan di daerah sempadan dan bertaqwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan),".
Surah Ali-Imran :200

Kita bertanya:
BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?
Allah menjawab: "Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang dan sesungguhnya (solah) itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk,".
Surah Al-Baqarah :45

Benarlah, Al-Quran itu, pengubat jiwa buat setiap insan..
Al-Quran is like a love letter from Allah..

Sungguhlah, dengan mengingati Allah, jiwa-jiwa akan menjadi tenang..

Buat 'dirimu'' yang membaca post ini, semoga Allah memberi ketenangan buatmu..Allah itu Maha Penyayang. Dia tak kan membebani hambaNya dengan sesuatu yang tidak mampu dipikul oleh hambaNya itu..put your trust in Allah..

No comments:

Post a Comment