Saturday, September 26, 2009

praktikal+raya+praktikal

salam 'alaik buat semua..sudah sekian lama blog ini tidak di'update' lantaran kesibukan yang dialami + tiada idea apa yang mahu dicoretkan disini..

rasanya maseh belum terlambat bagi diriku utk mengucapkan "sElAmAt hArI rAyA aIdiLfiTri" buat semua yang mengunjungi blog ini. segunung kemaafan dipinta atas segala salah silap daku kepada anda semua..samada yang disedari mahupun tidak..semoga syawal ini disambut dengan penuh kesyukuran kepada DIA Yang Maha Pengasih dan Penyayang..

erm..tanggal 13 September yang lalu, daku telah memulakan my 3rd clinical practice at Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH) bersama dengan seorang lagi classmate, Zalila..hari pertama memulakan praktikal disini sangatlah menyedihkan..mendengar cerita2 dari mereka2 yang pernah klinikal di hospital ini ibarat indah khabar dari rupa..expectationku jatuh merudum..5 hari di minggu yang pertama, diharungi dengan penuh kesabaran dan menuntun kekuatan hati dan perasaan yang amatlah tinggi..alhmdulillah, at last, 16hb September, hari akhir di minggu pertama, daku pulang ke perlis dengan perasaan yang amat gembira kerana akan bercuti raya..

cuti raya yang diberikan hanyalah sehingga 22hb. 23hb sudah perlu kerja semula..rabu dan khamis sahaja..memulakan minggu kedua, kami lebih kuat untuk bekerja.. (",)

minggu depan, akan bermula lah sessi esessment utk kami.dua kes ct perlu disiapkan dalam minggu tersebut.Semoga Allah mempermudahkan segalanya.Essessment yang perlu diselesaikan dalam 3rd clinical practice ini adalah:
-3 kes CT scan
-3 kes Fluoroscopy
-1 kes OT

dan tidak dilupakan juga, perlu menulis journal..[masih belum mendapat idea utk menulis journal =(]

jika diikutkan, realiti di hospital ini, agak susah untuk kami melakukan esessment kami.bayangkan, hospital yg besar ini, hanya menjalankan kes fluoroscopy pada hari selasa SAHAJA. itu pon, bkn setiap minggu ada kes fluoro. skrg, hanya berbaki 3 minggu utk kami settlekan 3 kes fluoro.bila dilihat buku appointment, minggu terakhir tiada langsung kes fluoro.so, how bout our essessment??pening mahu memikirkannya..

bagi kes OT pulak, student sangat susah untuk dibenarkan ikut bersama ke OT. kalau dapat pn, mcm haritu, lead gown tak cukup.so, kna turun bawah balik.so, macamana nak buat essessment kalau macam ni????

bagi CT, i.allah ok kot..tapi brain jela yang reti sket. untuk abdomen, masih terkial2 melihat radiographer membuat kes..

apa2pon, ku berdoa semoga Allah mempermudahkan perjalanan praktikal ku ini..sesungguhnya, praktikal kali ini benar2 menguji kekuatanku..fizikal dan mental. sangat teruk dirasakan praktikal kali ini..semoga Madam Khor tak terlalu skema sangat dengan syarat2 esessment yang dibuatnya sendiri..semoga semua2nya baik2 belaka untuk 3 minggu yang berbaki ini..

Ya Allah, permudahkanlah..!!

p/s: buat sesiapa yang membaca post ini, doakanlah yang terbaik untuk diriku, yer..thanks a lot..

No comments:

Post a Comment