Monday, August 29, 2011

Kisah Ramadhan~

Salam 'alaik buat semua..
Semoga sentiasa dalam lingkungan rahmat dan kasih sayang Allah..
Ramadhan yang dilalui, pasti punya cerita yang tersendiri buat diri masing2..ini cerita Ramadhan saya..Ramadhan yang penuh dengan kenangan..Ramadhan yang sering dinanti-nanti..Semoga saya berpeluang untuk menemui Ramadhan tahun hadapan, iAllah..

1 Ramadhan
[Kolokium Pendakwah Muda Haluan]

Tahun ini, saya menyambut 1 Ramadhan di Kem Bumi Jati, Klang bersama2 dengan sahabat2 yang sangat disayangi..indah sungguh kenangan ini. Pertama kali saya menyambut 1 Ramadhan di dalam 'program'. Ketika itu, saya sedang menghadiri Kolokium Pendakwah Muda Haluan yang berlangsung selama 5 hari iaitu dari 29 Julai hinggalah 2 Ogos 2011. Bersahur, bertarawikh juga berbuka bersama2 sahabat2 se'batch', senior dan juga junior yang sudah lama tidak bertemu benar2 meninggalkan kenangan yang indah..

[Gen-11 @ Kem Bumi Jati]

14 Ramadhan
Tanggal 14 Ramadhan, saya telah mendaftarkan diri sebagai seorang pelajar UiTM..bukan sebagai undergrad student, tetapi sebagai postgrad student..Saat beratur dalam barisan yang sangat-sangat-sangat-sangat panjang, terimbau kembali saat2 beratur ketika mendaftar untuk undergrad dahulu. Sepanjang hidup saya, inilah kali pertama saya melalui proses pendaftaran seorang diri. tiada siapa yang menemani. Dah nama pon postgrad, kan..haruslah berdikari seorang diri..Sedari taski, sekolah rendah, sekolah menengah, matrikulasi, juga ketika undergrad, pasti ada yang menemani saya saat2 pendaftaran masuk mahupun pendaftaran kolej. Nampaknya, selepas2 ini, haruslah saya lebih berdikari untuk menguruskan urusan diri sendiri.. :) Alhamdulillah, proses pendaftaran berjalan lancar walaupun saya terpaksa beratur selama 2 jam setengah semata2 untuk menyelesaikan urusan kad pelajar. InsyaAllah, saya akan mula pengajian saya September ini. Semoga Allah mempermudahkan urusan2 ini.

20 dan 21 Ramadhan

KeARAH Perlis telah menjadi tuan rumah bagi Program Training of Trainers (ToT) KMK Zon Utara. Program 2 hari 1 malam ini telah menghimpunkan tenaga2 penggerak KeARAH dari negeri Perlis, Kedah, Pulau Pinang dan Perak. Alhamdulillah, program berjalan dengan baik dan berakhir dengan baik. Perbincangan2 juga input2 yang diterima sepanjang program dapat dijadikan panduan untuk gerak kerja KMK 2011 juga untuk program2 lain yang bakal diadakan.

27 Ramadhan

Sekretariat Urusetia dan Fasilitator KeARAH (SURF) Perlis telah mengadakan iftar jamaie + majlis meraikan ahli2 SURF Perlis yang akan terbang jauh untuk menuntut ilmu. Majlis yang penuh makna ini telah diadakan di rumah mak cik Maziah yang dikasihi. Antara agenda semasa majlis ini ialah berbuka puasa bersama2, solah maghrib, isya' dan terawikh bersama2 dan sessi ucapan2 daripada ahli2 SURF. Biarpun majlis ini ringkas dan singkat, tapi ia meninggalkan kesan juga kenangan buat kami semua.


Kisah Ramadhan penuh warna warni
Alhamdulillah, Ramadhan kali ini, hampir sebulan saya menempuhinya di rumah sendiri. Berbeza benar dengan tahun2 sebelum ini di mana kebanyakan harinya saya berpuasa di kolej, di rumah sewa dan juga di tempat-tempat klinikal. Berada di rumah, jadual dan fokus saya lebih tersusun. Syu'ur beribadah juga ketenangan dalam melalui Ramadhan lebih kuat dirasakan. Alhamdulillah kerana Allah mengurniakan kesempatan ini buat saya.

[Juadah ketika berbuka]

Tahun ini juga, saya sempat ber'iftar' jamaie setiap minggu di Matri kecuali di minggu terakhir kerana saya bermusafir ke Kuala Lumpur untuk menemani cik kakak pulang ke Perlis. Iftar Jamai'e di Matri sungguh indah, sungguh tenang dan sungguh seronok. Keindahan juga keseronokannya sukar untuk digambarkan dengan kata2. Hanya yang melalui dan merasainya sahaja yang akan memahami perasaan saya ini. (",)
[ Surau yang penuh ketenangan ]

dan Ramadhan pun berakhir..
Hari ini, 29 Ramadhan. Esok, tibalah hari kemenangan bagi seluruh umat Islam di dunia..Hari Raya Aidilfitri..Di kesempatan yang ada ini, saya ingin mengucapkan:

Selamat Hari Raya EidulFitri ~ Taqabbalallahu Minna Wa Minkum
-Semoga Allah menerima Amal Kami juga Amal Kamu-

buat semua pembaca "Mencari dan Terus Mencari" amnya dan khasnya buat :-
  • Keluarga yang tercinta..
  • Sahabat2 Gen-11 yang sentiasa dekat di hati..
  • Teman2 UiTM terutama ex-classmate2 yang dirindui..
  • Warga Family KeARAH Perlis yang disayangi..
  • Adik2, kakak2 juga kalian2 yang mengenali diri ini..
Sambutlah Syawal ini dengan penuh rasa kehambaan, penuh rasa kesyukuran juga dengan kesederhanaan. Moga Syawal yang tiba ini menjadi satu titik permulaan yang baru untuk kita terus dan terus bergerak menempuhi hidup yang penuh dengan cabaran dan liku2 ini. Semoga bekalan2 yang kita kutip sepanjang Ramadhan ini dapat membantu kita untuk menempuh segala onak dan duri..
Salam 'EidulFitri..
Kullu 'am wa antum bikhair..
Moga Allah redha~

3 comments:

  1. Salam AidilFitri k.nailah!! smoga dpt bersama dlm Ramadhan pada tahun yg akn dtg, insyaAllah... :)

    ReplyDelete
  2. Kenangan Ramadhan yang menarik.. :)

    Selamat hari raya juga nailah, maaf zahir batin..:)

    ReplyDelete
  3. Jzklh khair aisyah and izzati...selamat hari raya..!!

    ReplyDelete