Tuesday, November 29, 2011

Coretan KMK Perlis 2011 [sambungan]

Hari Kedua dan Ketiga

Pada hari kedua, melalui slot Kembara KMK, adik2 dibawa untuk jungle trekking di mana mereka telah mendaki bukit dan melalui perjalanan yang mencabar. Mereka keluar pada awal pagi selepas sarapan dan sesi melakar memori, dan pulang ke kem sekitar tengahari. Peserta putera berpeluang mandi di Bukit Ayer ketika aktiviti sebelah petang di mana mereka telah dibawa oleh fasilitator mereka untuk aktiviti di Bukit Ayer. Terpancar kegembiraan di wajah adik2 peserta walaupun kepenatan trekking di sebelah pagi masih belum hilang. Pada sebelah malamnya, adik-adik peserta menggilap bakat masing-masing melalui Malam Minda Kreatif (MEKAR).


[selepas trekking]

Antara yang tidak dapat dilupakan semasa hari kedua ini ialah, selepas adik2 dilepaskan untuk tidur, hujan telah turun dengan lebatnya hingga menyebabkan kami berada dalam keadaan cemas memikirkan adik-adik yang tidur di dalam khemah. Saya dan biro penginapan puteri bergegas ke khemah adik2 puteri dan mendapati, adik2 telah berlari lintang pukang masuk ke dalam dorm. Ramai yang berlari-lari mendapatkan beg masing2 di dalam khemah kerana hujan telah memasuki khemah mereka. Betapa kesiannya melihat adik2 terpaksa berkongsi2 tempat untuk tidur di dalam dorm. Diharapkan ini menjadi pengalaman dan kenangan buat mereka, juga dapat mengeratkan lagi ukhuwah diantara mereka semua. Dalam masa yang sama, fasilitator putera berlari ke khemah adik2 putera untuk melihat keadaan mereka. Apa yang melucukan ialah, adik2 putera mmg tidak ada yang sedar dengan keadaan hujan lebat di luar khemah mereka. Nyenyak sungguh tidur mereka. Tanda kepenatan yang amat.. :)

Awal pagi hari ketiga yakni hari terakhir, hujan masih lagi membasahi bumi. Seperti rutin hari terakhir di kem, adik2 peserta melalui slot sharing moment, gotong-royong, slot bersama kem komandan dan majlis penutup. Majlis penutup telah diserikan dengan kehadiran YDP HALUAN Kedah/Perlis, Ust Nawawi, En Khairul Anwar serta Pengerusi KeARAH Perlis, En Abd Hamid. Majlis penutup turut diisi dengan tayangan multimedia daripada bekas peserta KMK, rakaman komen peserta2 KMK2011 serta tayangan gambar-gambar semasa program, ucapan daripada wakil peserta putera dan majlis penyampaian sijil dan cenderahati kepada setiap kumpulan serta penyampaian hamper kepada kumpulan yang memperoleh markah tertinggi sepanjang program. Program berakhir selepas sesi bersalaman bersama rakan2, fasilitator2 dan urusetia.


[peserta putera]

[peserta puteri]

Penghargaan dan Terima Kasih

KMK Perlis 2011 punya kenangan yang tersendiri, juga memberikan pengalaman yang tidak ternilai kepada diri ini. Pertolongan dan bantuan Allah itu sangat dekat dengan kita andai kita menjadi hamba yang tidak putus-putus meminta kepadaNYA. DIA Maha Tahu apa yang terbaik untuk kita, juga DIA Maha Tahu tahap kemampuan kita.

[urusetia dan fasilitator]

Sekalung penghargaan khasnya buat adik2 barisan fasilitator yang knailah kasihi. Kem komandan (Danial), Timbalan Kem Kom (Iffah), fasilitator putera (Hazmin, UmarHanif, Nafis, Zuhdi, Fahmi, Idzham) juga fasilitator puteri (Khaulah, AmalinaJamri, SitiAmalina, Naimah, Shaza). Semoga rahmat dan kasih sayang Allah sentiasa bersama kalian. Jzklhkhair kerana mengorbankan masa dan tenaga demi memberi komitmen kepada KMKPerlis2011. Hanya Allah yang tahu betapa besarnya pengorbanan kalian dan hanya Dia yang layak memberi balasan dengan sebaik2 balasan atas kebaikan antum.


Tidak dilupakan barisan urusetia yang sangat setia, Timbalan Pengarah (Hanan dan Shafiq) yang sangat berdedikasi, incik ringan tulang (Syakir) yang sedia membantu tidak kira masa dan apa tugas sekalipun, mereka yang sedia membantu apa saja terutama urusan khemah dan masak-memasak (FarhanHashim,Sya’arani,AbuUbaidah,Arif), cik pengurus bahagian masakan dan adik2nya (Mahfudzah, KakNawal, Izyan, Nabihah, Tasnim, NikNazifah, AfifahZahir), cik Penginapan dan Kebersihan (Ainal), cik biro kebajikan yang sedia membantu (UmmiHayati), cik Pendaftaran yang bertungkus lumus dari sebelum program hinggalah ke akhir program (AisyahRuqayyah), cik setiausaha dan bendahari (Fatimah n Razana), juga cik multimedia yg membantu di hari pendaftaran (Ikin).


Buat Cg Ghazali Saad, Pcik Hamid, Mcik Mardziah, Pc Johare dan pcik2 mcik2 yang sentiasa menitipkan doa buat kami, Jutaan terima kasih atas sokongan yang tidak berbelah bahagi juga atas nasihat yang tidak putus2 buat kami, anak2 yang masih belajar akan erti kehidupan.

Buat adik-adik peserta KMKPerlis2011, knailah mendoakan yang terbaik untuk adik2. Gunakan segala kebaikan dan pengalaman yang adik2 perolehi dari KMK ini sebagai panduan dalam kehidupan. Segala yang buruk itu, jadikan pengajaran kepada diri adik2. Kami urusetia program memohon maaf atas segala kekurangan dan kelemahan yang timbul sepanjang program. Ketahuilah adik-adikku, kekurangan dan kelemahan itulah yang akan menjadi kenangan yang melekat di fikiran kita untuk satu tempoh masa yang panjang. Di masa hadapan, itulah yang akan menjadi kenangan indah buat adik. Terima kasih yang tidak terhingga atas segala kerjasama yang telah adik2 berikan. Semoga kita berjumpa lagi di lain masa dan ketika.

Kepada anda di perantauan (Qawiem, Nabil dan Zulkarnain), selaut penghargaan atas usaha dan kesungguhan kalian menyiapkan video promo KMKPerlis yang sangat menarik. Perasaan terharu kami tidak dapat diluahkan melalui kata2. Titipan doa dari kalian menjadi penguat buat kami di sini. Moga Allah berkati dan merahmati antum di sana.

Kesimpulan

Antara yang saya pelajari dari KMK kali ini ialah, setiap yang kita rancangkan belum tentu akan berjalan mengikut perancangan kita andai Allah tidak mengizinkannya. Kita merancang, namun perancangan DIA pastinya lebih hebat daripada perancangan kita. Sedia hati untuk menerima apa jua ketentuan juga cabaran yang diberi olehNYA. Semoga setiap kenangan dan pengalaman yang ditimba dari KMK kali ini menjadi satu tolakan untuk kita terus memperbaiki diri dan memberikan yang lebih baik di masa akan datang.

KMK Perlis 2010 dan 2011 sentiasa di ingatan.. KMK Perlis 2012 pula yang dinantikan.. (“,)

3 comments: